MTA-DE-CSATOKK Kutatócsoport Tematikus számok

Horyzonty Wychowania 

23. évfolyam 66. szám (2024): School and Family - Collaboration, Partnership, Engagement

School and family cooperation is not a new topic, it is constantly present in the discourse on education, which in the 21st century is seen as one of the conditions for the success of societies. It is observed and experienced that there is a large gap between theory and practice in the field of cooperation, so there is a need for these issues to be constantly addressed by theoreticians and practitioners, in order to develop new solutions adequate to the specifics of the times in which we have come to function. Family and school are two important environments for development and upbringing. The educational success of children and young people largely depends on them. The school, in order to fulfill its tasks, must co-create with parents a school climate that will foster the integral develop-ment of students, but also enable the development of adults. Cooperation is a process that relies on human potential, and its quality and results will depend on these people. The authors of the various articles published in issue 66 of Horizons of Education con-vince us that cooperation should be always oriented towards the good of the student, be based on partnership, trust, dialogue, mutual concern, commitment that increases the sense of responsibility, the pursuit of the same goals and values. The basis of the created culture of cooperation is the mutual relationship between the interacting entities and the type of educational leadership prevailing in the school. Active involvement of parents in cooperation with the school has a positive impact on the involvement of stu-dents in the learning process. We hand over the texts referring to the various spaces of cooperation between school and family to the Rreaders. We hope that they not only can inspire, lead to reflection, further questions, and undertaking analysis, but also indicate the way of action, as well, so that the expected change can take place
 

 

Önkéntes Szemle

4. évfolyam 3. szám 2024.

Az Önkéntes Szemle online folyóirat negyedik évfolyam harmadik száma a szülői bevonódással és annak egyik formájával, az iskolai önkéntességgel foglalkozik. A témát kiemelten fontosnak tartottuk, mert Magyarországon a szülők iskolai bevonódásának, illetve önkéntességének egy erősen centralizált oktatási rendszer, szűk törvényi keretek és a teljes népesség közepesen alacsony civil aktivitása, illetve önkéntességi rátája adnak keretet. Mindebből kifolyólag a tanulmányok célja – a szülői bevonódás és önkéntesség különböző aspektusainak elemzésével – egyrészt az volt, hogy képet adjanak – két nem reprezentatív (az Önkéntes Szemle, illetve MTA-DE Családok és Tanárok Kooperációja Kutatócsoport) – kutatása által, hogy a szülők közül kik és milyen arányban végeznek iskolai és az oktatáshoz köthető iskolán kívüli önkéntes tevékenységet. Továbbá, az egyes tanulmányok arra is szolgáltatnak adatokat, hogy milyen tényezők gátolják a szülők iskolai bevonódását, illetve önkéntességét Magyarországon, valamint Erdély és Kárpátalja magyar tannyelvű iskoláiban. Harmadrészt az egyes írások arra is választ kerestek, hogy a szülők iskolai önkéntessége milyen konkrét tevékenységekben realizálódik. Azaz, az iskolák anyagi, humánerőforrás-hiányát egészítik ki, illetve helyettesítik vagy hozzájárulnak-e az oktatás színvonalának emeléséhez, valamint a pedagógus munkájának segítéséhez is. Ezeket a szempontokat az alapfokú – alsó és felső tagozatos –, valamint a középfokú (gimnáziumok, érettségit adó és érettségit nem adó szakképző) oktatási intézmények szintjén vizsgálták meg. A tanulmányok arra is rávilágítottak, hogy az állami és nem állami oktatási intézmények között jelentős különbség van a szülők iskolai bevonódásának ösztönzésében. Az első esettanulmány erre ad speciális példát két Waldorf iskola bemutatásán keresztül. Erőforrás és a téma speciális jellege miatt nem került be az elemzések közé a fogyatékos és a sajátos nevelési igényű tanulók szüleinek iskolai, önkéntes tevékenységeinek vizsgálata, de egy egyesettanulmány erejéig meg kívántuk mutatni azt az érdekérvényesítő tevékenységet, amit a szülők az autizmussal élő gyermekek oktatási jogainak érvényesítéséért kifejtenek. Végezetül a recenzióban a szülők önkéntességének időadomány jellegével kapcsolatos kérdésekkel foglalkozunk, amelynek  általános érvényű vonatkozásai vannak az önkéntességre nézve is. 

 

Central European Journal of Educational Research

Vol. 5 No. 2 (2023): New Approaches to Family-School Partnership

Parental involvement is an inclusive, multifaceted phenomenon that has far-reaching benefits for children. By actively engaging in their children's education, parents can create a supportive learning environment that promotes academic success, social-emotional development, and strong family relationships in their homes. The involvement of parents in children's development is not just a responsibility; it is also an opportunity to connect with children, instill values into them, and nurture their holistic development and growth.

To be successful in school, it is not enough for teachers to do the work alone, it must be done in partnership with families as well. Even though the pupils are at the center of it all, the partnership between the school and the family is essential to its success. Some of the time, however, this partnership does not seem to be as clear-cut as it should be, such as when the school and family have different values, when the social status of parents and teachers differs, or when a child has a disability.

Legutóbbi frissítés: 2024. 09. 17. 10:22