MTA-DE-CSATOKK Kutatócsoport vezetői

Prof. Dr. Pusztai Gabriella

kutatás vezetője, intézetigazgató, doktori iskola vezető, egyetemi tanár

Prof. Dr. Pusztai Gabriella az MTA doktora, a Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskolájának és a Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központjának vezetője, a Nevelés- és Művelődéstudományi Intézetének igazgatója. Főbb kutatási területei a tanulói és iskolai eredményesség hátterében álló kulturális és társadalmi tőkeforrások, az egyházak köz- és felsőoktatási szerepvállalásának, valamint a vallási és nemzeti kisebbséghez tartozók iskolai pályafutásának vizsgálata. Felsőoktatási kutatásaiban a hallgatói eredményesség és kudarc összefüggéseinek vizsgálatára, valamint az intézményi hozzáadott érték mérésének és összehasonlításának problémájára koncentrált. 2007-ben megkapta a Magyar Tudományos Akadémia Bolyai plakettjét, 2014-ben a Nemzeti Kiválóság Díjat, 2019-ben Mestertanár Aranyérem díjban részesült. Az MTA doktora cím megszerzését megalapozó tudományos eredményei közül az egyik legfontosabb, hogy a hazai valamint a közép- és kelet-európai oktatáskutatásban úttörő módon alkalmazta az alacsony státusú családból származó eredményes tanulók sikeres tanulmányi karriejét magyarázó társadalmi tőke elméletet. Ebből az elméletből nőtt ki Joyce Epstein szülők iskolai bevonásának hatására vonatkozó koncepciója, amelyre az MTA-DE-Családok és Tanárok Kooperációja Kutatócsoport munkája épül.

 

Dr. Bacskai Katinka

pillérvezető, senior kutató

Bacskai Katinka történelem-szociológia szakos tanár, szociológus vagyok. Elsősorban közoktatáskutatással foglalkozom, kutatási területeim a hátrányos helyzetű diákokat tanító tanárok eredményessége, a kiemelt figyelmet igénylő diákok oktatása és a szektorközi összehasonlítások. Kvantitatív és kvalitatív kutatásmódszertanban egyaránt szereztem tapasztalatot, OKM és OECD adatbázisok másodelemzésével is foglalkozom. Doktori címet 2014-ben szerztem, disszertációm címe: Mit ér (el) a tanár, ha közép-európai?: Alacsony státusú diákokat tanító tanárok két közép-európai országban. A  Bolyai János Kutatási Ösztöndíj keretében a tanulási nehézséggel küzdő diákokat oktató tanárok módszertanát és a szülőkkel való kapcsolatát vizsgálom.

 

Dr. Ceglédi Tímea

pillérvezető, senior kutató

Gazsó Ferenc Emlékdíjas szociológus vagyok, a neveléstudományok doktora. Kutatásaim középpontjában a reziliencia áll. Olyan hallgatókat vizsgálok, akik társadalmi hátrányaik ellenére kimagasló bemeneti eredményességgel érkeztek a felsőoktatásba. Őket reziliensígéreteknek nevezem. Az ígéret jelző a felsőoktatás kontextusában érvényes megkülönböztetés, és arra utal, hogy a sikeres belépés csak egy ígéret, és nem garancia arra, hogy a hallgatóévekben is reziliens életutakról beszélhessünk. Kutatásaim másik fókusza a felsőoktatási tehetséggondozás, s annak társadalmi nyitottsága. Az oktatás- és nevelésszociológia számos területén szereztem kutatási tapasztalatot 33 hazai és nemzetközi, a köz- és felsőoktatást érintő kutatási projekt keretében: pl. diplomás pályakövetés, árnyékoktatás, társadalmi kohézió, pedagógusképzés, pedagógus továbbképzés, sajátos nevelési igény, hátrányos helyzet, felzárkóztatás, tehetséggondozás, hozzáadott érték, tanuló régiók, reziliencia.  Jelenleg egyetemi tanársegéd vagyok a Debreceni Egyetemen. Dolgoztam többek között tudományos munkatársként az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetben, a Debreceni Egyetem Felsőoktatás-kutató és Fejlesztő Központjában (CHERD-Hungary) és más kutatóközpontokban.

 

Dr. Kocsis Zsófia

kutatás koordinátora, kutatócsoport tagja

Kocsis Zsófia a Debreceni Egyetem BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet tanársegéde, és a Humán Tudományok Doktori Iskola PhD hallgatója. A tanulmányaimat Nyíregyházi Egyetem tanító szakán, majd a Debreceni Egyetem neveléstudományi mesterszakán végeztem. Már az alapképzés ideje alatt folytattam kisebb kutatásokat, azonban a neveléstudományi mesterszak elvégzése alatt tettem szert olyan ismeretekre, amelyek segítségével megtanultam, hogy kell minőségi kutatást végezni. 2014-ben, az Új Nemzeti Kiválóság Pályázat keretein belül kezdtem el foglalkozni a hallgatói munkavállalás kérdéskörével, az eredményeket a XXXIII. Országos Tudományos Diákköri Konferencián mutattam be, amelyet I. helyezéssel díjaztak. A hallgatói munkavállalás tendenciái mellett a munkavégzés hatását vizsgálom a tanulmányi eredményességre különböző háttérváltozók mentén. PhD hallgatóként a 2018-ban és 2019-ben pedig az Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíját. Továbbá 2020-ban elnyertem a SZENT-GYORGYI YOUNG INVESTIGATOR AWARD díjat, s ezáltal a The New York Hungarian Scientific Society támogatását.

Legutóbbi frissítés: 2024. 01. 29. 13:59